Tomasz Kuk – BELCANTO PER SEMPRE IX Festiwal Włoskiej Muzyki Operowej –

2kukUkończył z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie prof. W.J. Śmietany. Laureat licznych krajowych i zagranicznych konkursów wokalnych – zdobył m.in.: I nagrodę na Konkursie Wokalnym we Wrocławiu (1994), II nagrodę oraz nagrodę specjalną na Konkursie Wokalnym im. H. Słoniowskiej w Dusznikach Zdroju (1996); III nagrodę regulaminową oraz nagrodę specjalną na VII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. A. Sari w Nowym Sączu (1997). W 1999 roku został laureatem Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. V. Belliniego (Caltanissetta, Włochy), I nagrodę zdobył też podczas IV Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. S. Moniuszki w Warszawie. Artysta ma w swoim dorobku wiele prestiżowych koncertów oratoryjnych i estradowych (wśród nich m.in. wykonania „Stabat Mater” A. Dvořaka pod dyrekcją H. Rillinga, „Mszy Es-dur” F. Schuberta pod dyrekcją W. Michniewskiego, „Requiem”W.A. Mozarta, „Requiem”G. Verdiego pod dyrekcją T. Wojciechowskiego).

Współpracuje z Operą Krakowską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Teatrem Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu, Operą Nova w Bydgoszczy, a także Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie. Bierze udział w przedstawieniach zagranicznych scen operowych, m.in. w Japonii, Anglii, Niemczech, Szwajcarii, Austrii i Czechach. Dotychczas występował wielokrotnie jako Ismael w „Nabucco”, Alfred w „Traviacie”, Macduff w operze „Macbeth”, Carlo w „Joannie d’Arc”, Duca w „Rigoletto”, Radames w „Aidzie”, Manrico w „Trubadurze” G. Verdiego, Don Jose w „Carmen” G. Bizeta, Artur w „Łucji z Lammermooru” G. Donizettiego, Tebaldo w „Capuleti i Montecchi” V. Belliniego, Turiddu w „Rycerskości wieśniaczej” P. Mascaniego, Jontek w „Halce”, Stefan w „Strasznym dworze” i Idamor w „Parii” S. Moniuszki, Princ w „Rusałce” A. Dvořáka, Leński w „Eugeniuszu Onieginie” P. Czajkowskiego, Cavaradossi w „Tosce” G. Pucciniego, Pincerton w „Madame Butterfly”, Rudolf w „Cyganerii”, Kalaf w „Turandot” G. Pucciniego, Bacchus w „Ariadnie na Naxos” R. Straussa.